Sveriges tio snabbast växande kommuner bild

Sveriges tio snabbast växande kommuner

Amir Mechouk
Publicerad:

Går du i flyttankar? Kanske vill du byta hemkommun för att ta ett kliv upp i karriären, eller ge dina barn ett större utbud inom förskola och skola? Då kan det vara intressant för dig att veta vilka kommuner som växer och blir mer attraktiva.

Fastighetsvärlden har sammanställt en lista på Sveriges snabbast växande kommuner. Urvalet är begränsat till kommuner som vid årsskiftet 2011/2012 hade 50.000 invånare eller fler för att undvika missvisande siffror. Informationen är hämtad från kommunernas egna prognoser, med undantag från Stockholms län och Lunds län där landstingets prognosunderlag har används.

Topplistan domineras av Stockholmskommuner, tätt följt av två halländska kommuner med kustnära lägen som storsatsar på nya bostadsprojekt. Universitetsstaden Växjö med sina nybyggda sportanläggningar i den nya Arenastaden kniper hem tiondeplatsen.

1. Solna

Solna förväntas växa med 30,9 %. Vid den nya nationalarenan intill Solna station byggs Arenastaden som kommer att rymma 450 000 kvm kontor, 3 000 bostäder, Mall of Scandinavia med 100 000 kvm butiksyta samt Quality Hotel Arena med 399 dubbelrum och konferensanläggning.

2. Nacka

Nacka förväntas växa med 22,3 % med sin starka bostadsutveckling. På Kvarnholmen byggs 2 500 nya bostäder och i Juvelkvarnens historiska byggnader skapar KF Fastigheter cirka 5 000 kvm lokalyta samt ett mindre köpcentrum.

3. Stockholm

Stockholm förväntas växa med 15,0% tack vare sin positiva utveckling på bostadsmarknaden. Här byggs en ny stadsdel i Norra Djurgårdsstaden med 10 000 nya bostäder och 600 000 kvm kommersiell yta. Hagastaden som ligger på gränsen till Solna håller på att byggas.

4. Huddinge

Huddinge förväntas växa med 14,9% tack vare Vistabergs Allé som kommer ge rum för 500 nya bostäder som byggs av NCC, Småa, Borohus och Götenehus.

5. Järfälla

Järfälla kommun förväntas växa 13,1% i och med bygget av Barkabystaden på det gamla flygfältet. Här blir det 500 nya bostäder och en ny Icabutik om 24.000 kvm. Vägen från Barkaby station till handelsområdet blir butiksstråk. Detta förväntas vara klart 2022.

6. Sollentuna

Sollentuna förväntas växa med 12,2% tack vare skapandet av Turebergs Allé som byggs mellan Sollentuna centrum och Häggvik. Det blir ca 350 nya bostäder och ett antal arbetsplatser.

7. Botkyrka

Botkyrka förväntas växa 12,00% med byggandet av Tumba Park. Peab bygger totalt 450 lägenheter, äldreboenden samt park.

8. Kungsbacka

Kungsbacka förväntas växa med 12,0%. Här har man dragit igång kommunens största byggprojekt någonsin – Kolla Parkstad i stadsdelen Kolla. Här ska ca 1000 bostäder byggas inom en tioårsperiod.

9. Varberg

Varberg kommun förväntas växa med 11,7% i och med det största bostadsprojektet på femtio år. Varbergs Bostad ska bygga 270 lägenheter i Sörsedammen sydöst om Centrum.

10. Växjö

Växjö förväntas växa med 11,4% då det södra stationsområdet samt Smålands museum bebyggs med 400 bostäder samt 12 000 kvm lokaler inklusive World Trade Center om nio våningar.

Källa: Fastighetsvärlden.se

Ladda fler nyheter