Vilken kommun vinner utmärkelsen Årets Stadskärna 2023 bild

Vilken kommun vinner utmärkelsen Årets Stadskärna 2023

Caroline Edström
Publicerad:

Ikväll, 31 maj, utses Årets Stadskärna 2023 av Svenska Stadskärnor. Utmärkelsen sker i samband med Årskonferensen där flera inspirerande talare ger olika infallsvinklar på temat: staden och framtiden. Konferensen sker i värdstaden Helsingborg.

Malmö, Sundsvall och Södertälje är årets finalister

Finalisterna i år är Malmö, Sundsvall och Södertälje. Utmärkelsen tilldelas den svenska stad som genom tydliga mål och samarbete mellan både offentliga och privata aktörer, gjort störst framsteg i att utveckla stadskärnan de senaste åren. Finalisterna Malmö, Sundsvall och Södertälje jobbar strategiskt och långsiktigt för att skapa en levande stadskärna där människor trivs, känner sig trygga och välkomna – enligt Svenska Stadskärnor, som delar ut utmärkelsen.

Sundsvall gör stora satsningar för att bredda sin stadskärna

Sundsvall är en av tre finalister och gör stora satsningar i linje med Stadsvisionen för att bredda stadskärnan organiskt med fokus på människan, stadslivet, vattnet och stråk för liv och rörelse. Barriärerna är borta. Här möter staden vattnet och kvartersstaden sväller ut längs kajerna. Ån blir ett levande rum för stadsliv med nytt hotell och äventyrsbad samtidigt som nya stadsdelar växer fram enligt samma struktur.

– I Stadsvision Sundsvall finner vi våra verktyg, ledstjärna och inspiratör. Visionen grundar sig i kommunens planer och på djupgående analyser över hur näringsliv och medborgare vill att Sundsvall ska utvecklas. Nu har vi nått ungefär hälften av resan och på plats efter plats i stadskärnan omvandlas visioner till verklighet, säger Andreaz Strömgren, Stadsbyggnadsdirektör Sundsvalls kommun.

Ikväll utses vinnaren – vi är spända på att se vem som tar hem utmärkelsen Årets Stadskärna 2023.

Ladda fler nyheter