Avdelningschef, tillika fastighetschef, Avdelningen Planering & Administrat
Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.
Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.
Kramfors kommun söker en engagerad avdelningschef, tillika fastighetschef, till Avdelningen Planering och Administration.
I denna roll ansvarar du för att leda fastighetsförvaltning, lokalplanering och underhåll samt säkerställa effektiva och hållbara lösningar för kommunens verksamheter. Du kommer att leda ett tvärfunktionellt arbetslag och arbeta nära både politisk ledning och förvaltningens ledningsgrupp för att utveckla och optimera kommunens verksamheter.
ARBETSUPPGIFTER
Som avdelningschef, tillika fastighetschef, på Avdelningen Planering och Administration har du det övergripande ansvaret för fastighetsförvaltning och lokalplanering för kommunens verksamheter. Du leder en arbetsgrupp bestående av administratörer, markhandläggare, karttekniker, fordonssamordnare, fastighetssamordnare och mätningstekniker.
Du är en nyckelperson i förvaltningens ledningsgrupp och arbetar nära den politiska nämnden. Ditt uppdrag är att främja utveckling, effektivisering och bidra till att uppnå strategiska mål. Du har ansvar för att leda och utveckla avdelningens verksamhet, ekonomi och personal, samt för att hantera arbetsmiljöfrågor och facklig samverkan
Ditt ansvar innebär att säkerställa att rätt lokaler finns tillgängliga i rätt tid och i rätt omfattning för att stödja kommunens behov och verksamheter. Du arbetar aktivt med att optimera nyttjandegraden av lokaler och fastigheter, samt driver effektiva, hållbara och miljöriktiga lösningar. Vidare säkerställer du att kommunens fastigheter underhålls på ett optimalt sätt och används effektivt för att möta verksamheternas krav.
Utöver det leder du även övriga resurser inom avdelningen, vilket inkluderar allt från kartor och arrenden till samordning av kommunens fordonsflotta och förvaltningens administration. Du ansvarar för att dessa områden utvecklas på ett sätt som möjliggör att de kan ge den service som efterfrågas och bidra till kommunens effektivitet och hållbarhet.
KVALIFIKATIONER
För att vara framgångsrik i rollen som avdelningschef för Avdelningen Planering och Administration ser vi att du har en relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet inom fastighetsförvaltning eller annat relevant område. Du har flera års erfarenhet av att verka inom komplexa verksamheter, gärna inom offentlig sektor, och en dokumenterad bakgrund inom fastighetsförvaltning eller relaterade områden.
Du har god erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet och är van vid att föra dialog med myndigheter och externa parter. Du har ett strategiskt och helhetsperspektiv, med förmåga att leda verksamheten genom förändringar och effektivisera processer. Som ledare är du målinriktad, drivande och har ett coachande och närvarande förhållningssätt. Du är också van att hantera ekonomi och arbetsmiljöfrågor på ett strukturerat och effektivt sätt.
Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med hållbarhets- och miljöfrågor inom fastighetsförvaltning. Erfarenhet av att leda och driva förändringsprocesser samt av att samarbeta med externa aktörer och leverantörer är också ett plus. Erfarenhet av att arbeta i en kommunal eller offentlig organisation är särskilt värdefullt. Vi ser även gärna att du har erfarenhet av digitala verktyg och system som används inom fastighetsförvaltning och projektledning. Det är också meriterande att ha god kunskap om Kramfors kommuns verksamheter. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har också en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska.
ÖVRIGT
Bifoga CV och kort personligt brev.
Vi erbjuder
• En dynamisk och stimulerande arbetsmiljö.
• Möjlighet att påverka och utveckla informationssäkerhetsarbetet i vår organisation.
• Kompetensutveckling och utbildningsmöjligheter.
• En tjänst med goda arbetsvillkor och förmåner.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb!
Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html
Om jobbet hos Kramfors kommun
Sista ansökningsdag
5 januari
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej
Att bo i Kramfors kommun kombinerar att bo nära havet med skog och älv. Här kan du bo mitt i Sveriges mer kända områden, Höga Kusten. Kramfors tillhör Västernorrlands län och har en lång kust men fin skärgård. I Kramfors kommun finns ungefär 18 000 invånare. Centralort är Kramfors med runt 6 500 invånare. Det finns gott om tätorter, från lite större Bollstabruk med närmare 2 000 invånare. Sen finns det många mindre tätorter med under 400 invånare. Det gör att du alltid har nära till skog och hav samtidigt som du har nära till service. Bo som det passar din livsstil i Kramfors kommun I Kramfors [...]