REGION VÄRMLAND logotyp

Biträdande enhetschef, Laboratorierna Primärvården Karlstadområdet

Din arbetsplats Primärvårdslaboratorierna i Karlstadsområdet är en del av https://www. regionvarmland.se/regionvarmland/jobb-utbildning--forskning/jobba-med-oss/vara-arbetsplatser/jobba-med-oss-pa-laboratoriemedicin. Inom laboratoriemedicin finns det fyra specialiteter: klinisk kemi, transfusionsmedicin, klinisk patologi och klinisk mikrobiologi där de två senare endast finns på Centralsjukhuset i Karlstad. Laboratoriemedicin är uppdelade i nio enheter som finns på tre sjukhus och 22 vårdcentraler samt GeBlod Karlstad. På primärvårdslaboratorierna i Karlstadsområdet arbetar cirka 45 medarbetare på 13 olika vårdcentralslaboratorier. I verksamheten bedrivs provtagning, funktionsundersökningar och analysarbete på vardagar, dagtid. Ett nära samarbete sker med övriga enheter i Arvika-, Torsby- och Kristinehamnsområdet samt med våra tre sjukhus. Laboratoriemedicin är ackrediterade enligt ISO 15189. Just nu är vi inne i en utvecklingsfas i verksamheten sedan införandet av tidsbokning för provtagning. På våra primärvårdslaboratorier finns flera olika yrkesroller och vi strävar efter att nyttja den samlade kompetensen på bästa sätt. Dina arbetsuppgifter Vi söker nu dig som vill bli biträdande enhetschef och vara ett administrativt stöd åt enhetschefen. Som biträdande enhetschef är du enhetschefens högra hand och har primärt administrativa arbetsuppgifter delegerade av enhetschef. Enhetschefen har det yttersta ansvaret för medarbetare, arbetsmiljö, att kvaliteten underhålls och utvecklas, frågor som rör miljö, säkerhet och lokaler samt frågor gällande drift och ekonomi inom enheten. Du kommer tillsammans med enhetschef bland annat ha ansvar för: - schemaläggning och långtidsplanering där du hanterar frånvaro och bemannar. - ekonomisystemet Raindance och personalsystemet Heroma. - att ta fram statistiska underlag. - dokumentation och uppföljningssiffor. - klagomåls- och synpunktshantering. - utvecklingsprocesser tillsammans med enhetschefen.  Beroende av din kompetens kan även dagar ute i verksamheten med provtagning vara aktuellt. Därtill förväntas du vara tillförordnad enhetschef i enhetschefens frånvaro. Den organisatoriska placeringen är direkt under enhetschefen. Tjänsten är tidsbegränsad med eventuell möjlighet till förlängning. Att vara chef och ledare i Region Värmland Region Värmland eftersträvar chefer som är goda ledare. Utvecklande ledarskap (UL) är vår ledarskapsmodell när vi utbildar och utvecklar chefer. Modellen bygger på ledarbeteenden som leder till att medarbetare vill ta större personligt ansvar, känner sig delaktiga i helheten och vill bidra till lärande och utveckling. Ett helhetstänkande med patient- eller kundfokus är grunden i ett utvecklande ledarskap. Det är viktigt att du som biträdande enhetschef känner till denna modell. Som biträdande enhetschef får du tillgång till såväl utbildningar som ska stödja dig i ditt arbete. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning alternativt en annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Du har god förmåga att formulera dig väl i tal och skrift. B-körkort krävs då resor förekommer i tjänsten. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Vi förväntar oss att du har god samarbetsförmåga, är flexibel men strukturerad i ditt arbetssätt. Du är självgående med förmåga att tänka och agera strategiskt med ett problemlösande tankesätt och en helhetssyn för verksamheten.   Det är meriterande om du har: - erfarenhet av regionens digitala system, exempelvis Heroma, Raindance, Vida och ärendeportalerna (HR och IT).  - tidigare ledarskapserfarenhet. - erfarenhet av arbete inom hälso- och sjukvården och är bekväm med provtagning.  Stämmer detta in på dig? Då ser vi fram emot din ansökan! Om oss Region Värmland är till för att alla som bor här ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi gör skillnad inom hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur och bildning. Vi möter människor i livets största stunder och i alla de där vardagsögonblicken där emellan. Vår vision är livskvalitet i världsklass.  Vill du också jobba för alla i Värmland? Välkommen med din ansökan.  Läs mer om att https://regionvarmland.se/regionvarmland/jobb-utbildning--forskning/jobba-med-oss/vara-formaner och följ oss på sociala medier.  Övrigt I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning. Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Kompetensförsörjningsenhet HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i rekryteringsverktyget. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen. Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Om jobbet hos REGION VÄRMLAND

Sista ansökningsdag
4 februari
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja
Kommunvapen för Karlstad
Karlstad kommun är belägen vid Vänerns strand och omges av en vacker natur med skogar, sjöar och åkrar. Staden präglas av sin närhet till Vänern och Klarälven, vilket ger möjligheter till friluftsliv, fiske, båtliv och andra vattensporter. Karlstad är också känt för sina grönområden och parker, som Mariebergsskogen och Skutberget. Karlstad har en välutvecklad och trivsam stadskärna med ett brett utbud av butiker, restauranger, caféer, kulturella sevärdheter och serviceinrättningar. Stadskärnan kretsar kring Stora Torget och Kungsgatan och är lätt att ta sig runt till fots. Här finns också sevärdheter [...]