Controller till Tibro kommun
Tibro kommun söker nu en controller som kommer att arbeta med att stödja socialförvaltningens chefer i ekonomistyrningen. Tycker du att det låter som ett intressant uppdrag för just dig? Då hoppas vi att du vill bli vår nya kollega. Varmt välkommen med din ansökan!
Tjänsten är placerad inom ekonomienheten på Kommunstyrelseförvaltningen i Tibro kommun. Ekonomifunktionen är samlad för hela kommunen och består av 9 personer. Vi är ett litet välfungerande team som arbetar tätt ihop och där vi delar med oss av erfarenheter och kompetenser.
Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar och skapar mervärden tillsammans!
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som controller präglas av varierande arbetsuppgifter med stor möjlighet till både personlig utveckling samt att vara med och påverka både små och stora processer inom såväl socialförvaltningens som kommunens ekonomihantering.
I arbetet ingår bland annat att:
• Verka som controller för kommunens socialförvaltning med dess verksamheter äldreomsorg, individ- och familjeomsorg samt funktionsstöd.
• Planera och genomföra ekonomistyrningsprocesserna tillsammans med förvaltningschefen och dennes stab.
• Bistå budgetansvariga i arbetet med budget, prognos och bokslut. Detta gör du bland annat genom att utbilda, bistå med rapporter och andra verktyg samt agera som stöd i budget och prognosarbetet.
• Medverka i kommunövergripande utveckling inom ekonomiområdet. Bland annat kommer det under hösten att påbörjas ett kommunövergripande arbete för att ytterligare öka kvaliteten och effektiviteten i stödet till kommunens enhetschefer i ekonomiarbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med ekonomisk inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du även har erfarenhet av ekonomiarbete i en kommun eller annan större organisation samt att stötta budgetansvariga chefer.
Du har ett strukturerat arbetssätt och en god förmåga att skapa välfungerande rutiner och processer. Du är professionell och serviceinriktad i mötet med människor samtidigt som du är en god pedagog och på ett enkelt sätt kan förklara ekonomiska sammanhang för icke-ekonomer. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och har också ett intresse samt god förståelse för hur olika IT-system är uppbyggda och söker de utvecklingsmöjligheter som ny teknik ger. Goda kunskaper i officeprogrammen och särskilt excel krävs i arbetet.
Vi lägger även stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar därför vänligen men bestämt nej till att bli kontaktad av rekryteringsföretag.
Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På
https://www.livetiskaraborg.se/kommuner/tibro kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat.
Om jobbet hos Tibro kommun
Sista ansökningsdag
6 april
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej

Tibro kommun, belägen i Västra Götalands län, erbjuder en harmonisk livsstil med närhet till både natur och stad. Boendemöjligheterna i kommunen är varierade och inkluderar allt från lägenheter och villor i centrala Tibro till hus på landsbygden. Det finns flera nybyggnadsprojekt, och kommunen har satsat på att erbjuda bostäder som passar olika behov och livsstilar. För de som söker ett lugnare, naturnära liv finns det goda möjligheter att hitta boenden med närhet till skog och mark. Tibros stadskärna är liten men har allt det nödvändiga för en bekväm vardag. Här finns matbutiker, butiker, restauranger [...]