Doktorand i informationsteknologi med inriktning mot spelutveckling
Om oss
Avdelningen för spelutveckling vid högskolan i Skövde är Sveriges ledande utbildnings- och forskningsmiljö inom dataspelsutveckling. Inom ramen för Sweden Game Arena har vi dessutom, genom samverkan med Science Park Skövde, skapat ett unikt ekosystem för spelutveckling med ett stort antal lyckade företagsetableringar som följd.Forskarstudierna bedrivs inom ämnet informationsteknologi som vid Högskolan i Skövde definieras som det ämne som behandlar hur information representeras, bearbetas och kommuniceras i artificiella och naturliga system samt hur informationstekniska system används och utvecklas i syfte att åstadkomma användbara systemlösningar för individ, organisation eller samhälle.
Forskningsprojektet
Projektet syftar till att ge ett bidrag till forskning om spelutveckling och det delområde som fokuserat på att studera spelutveckling "i det vilda". Framgångsrika spelföretag utvecklar avancerade tekniska system vars huvudsyfte är att ge spelaren en intressant spelupplevelse. I detta arbete samarbetar personer med vitt skilda kompetenser: från programmering, speldesign, grafik, animation till ljuddesign. Spelutvecklingsforskningen fokuserar på att förstå hur denna kombination av kreativitet och teknik hanteras av spelutvecklare.
Doktorandprojektet är fokuserat på utvecklandet och införandet av spelutvecklingsverktyg som använder generativ AI (GAI). Utvecklingen och tillämpningen av GAI har accelererat inom en rad områden de senaste åren. Det kan bland annat användas för framställning av nytt medieinnehåll. Inom spelindustrin finns det många frågetecken kring hur GAI-verktyg ska utformas så att de effektiviserar spelutvecklingen samtidigt som de stöttar kreativitet och arbetsglädje hos spelskapare. Doktorandprojektet är inriktat på att studera hur GAI-verktyg kan skapas och introduceras inom spelutveckling så att spelutvecklares kreativitet kan stöttas samtidigt som produktionen effektiviseras. I den initiala projektgruppen ingår Stunlock Studios som är ett spelföretag med 45 anställda. Stunlock har trots att det är en relativt liten studio, ambitionen att utveckla spel med öppna, stora världar och ser införandet av GAI som en möjlighet att expandera produktionskapaciteten utan att behöva växa i personalstorlek. Stunlock är dock mån om att nya verktyg inte begränsar företagets kapacitet att skapa kreativt spelinnehåll.
Din roll
Doktorandarbetet kommer att genomföras med en designvetenskaplig forskningsansats där framtagandet och införandet av GAI-baserade verktyg för spelproduktion är i fokus. Arbetet förväntas innehålla följande delar:
• en kartläggning av användandet av GAI inom spelindustrin via litteratur- och nätnografiska studier
• studier vid spelföretag där framtagande och införande av GAI-verktyg observeras och analyseras
• framtagande av designprinciper för GAI-verktyg inom spelutveckling
Du kommer att följa spelföretags arbete och tillbringa längre perioder på plats i spelstudios. En längre första delstudie kommer att genomföras vid Stunlock studios. Där kommer du delta i det dagliga arbetet samt genomföra intervjuer och observationer. Målet är att kartlägga hur ett brett spektrum av grupper uppfattar framtagande och införande av GAI-verktyg – i både tekniska, kreativa, och administrativa roller. Resultat från den första delstudien vid Stunlock kommer att överföras till en andra delstudie där införande av GAI-verktyg i ett mindre spelföretag studeras. I denna del kan du komma att ha en mer aktiv roll i att bistå företaget i utformande och införande av GAI-verktyg. Forskningen förväntas resultera i ett antal designprinciper och riktlinjer för hur GAI-verktyg kan utformas och introduceras i spelutveckling.
Du kommer att ha en arbetsplats på Stunlock där du utför delar av arbetet. Stunlocks arbetsspråk är svenska. Ytterligare arbetsuppgifter kan komma att ingå i befattningen.
Vi söker dig som har:
• erhållit en examen på avancerad nivå eller fullgjort minst 240 högskolepoäng (ECTS), varav minst 60 poäng är på avancerad nivå, eller förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper inom eller utanför Sverige
• fullgjort kursfordringar om minst 60 hp, inklusive självständigt uppsatsarbete omfattande minst 15 hp på avancerad nivå, inom ämnet informationsteknologi, näraliggande tillämpningsområden eller andra ämnesområden som bedöms som direkt relevanta för avhandlingsarbete inom ämnet informationsteknologi
• dokumenterade engelska språkkunskaper motsvarande den svenska gymnasiekursen Engelska 6. Detta kan även visas genom ett internationellt erkänt prov som IELTS (totalpoäng 6,5), TOEFL (totalpoäng 90), PTE (totalpoäng 62), etc.
Vi kommer också att värdera följande bedömningsgrunder vid anställningen:
• förmåga att kunna kommunicera väl på svenska eller närliggande språk (danska eller norska)
• dokumenterad erfarenhet av utveckling av digitala underhållningsspel
• god förmåga att tillgodogöra sig utbildning på forskarnivå
• god förmåga att kommunicera med olika utvecklargrupper – oavsett om de har teknisk, konstnärligt eller designfokuserad roll
• erfarenhet av digital spelutveckling i interdisciplinära team
• erfarenhet av kreativt spelskapande som till exempel designer, grafiker eller ljuddesigner
• erfarenhet av spelprogrammering
• erfarenhet av spelutveckling i spelmotorn Unity
• erfarenhet av verktygsutveckling och UX-design
• kunskaper inom generativ AI
• dokumenterad erfarenhet av att tillämpa kvalitativa analysmetoder.
Vid denna anställning kommer stor vikt att fästas vid förmåga att kunna kommunicera väl på svenska eller närliggande språk (danska/norska) samt erfarenhet av spelprogrammering och erfarenhet av digital spelutveckling i interdisciplinära team.
Ansökan: Sök via www.his.se/jobb. Klicka på ”Ansök” längst ned. Följande ska dokument bifogas:
• Personligt brev och CV
• Portfolio visande genomförd spelutveckling där din roll tydligt framgår. Redogör för hur samarbetet med andra roller såg ut.
• Intyg/betyg och merithandlingar du som sökande vill åberopa
• Intressebeskrivning där du redogör på svenska för dina forskningsintressen och förväntningar på forskarutbildningen
• Magister- eller masteruppsats
Kontakta hr-specialister.hr@his.se om du har publikationer som inte kan bifogas elektroniskt direkt i ansökan. Publikationerna ska vara högskolan tillhanda senast en vecka efter sista ansökningsdatum.
Om jobbet hos Högskolan i Skövde
Sista ansökningsdag
30 april
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej

Funderar du på att flytta till Skövde? Det tycker vi låter bra. Vi ska berätta varför! Vi vill göra allt för att du ska känna dig välkommen till oss. Skövde är staden som lockar globala företag, internationella talanger och människor som vill bidra till förnyelse och nytänkande. Hit kommer varje år hundratals nya rekryter till regementet och tusentals nya studenter till högskolan. Det gör oss till en stad i ständig förändring. Skövde är regioncentra i Sveriges fjärde största arbetsmarknadsregion, vilket bidrar till att vi växer, snabbt. Det skapar många förutsättningar för Skövde som stad, men [...]