Landskrona kommun logotyp

Enhetschef

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! Individ- och familjeförvaltningen arbetar med socialt arbete riktat till barn, unga, vuxna och familjer inom socialtjänstens olika områden. Vi satsar på hög kvalitet i verksamheten och strävar efter att kunna erbjuda varierade insatser utifrån den enskildes behov. Målet är alltid detsamma; att människor ska kunna leva sina liv av egen kraft. Vi befinner oss som organisation i ett spännande utvecklingsskede! Socialtjänsten behöver modernisera och anpassa sina arbetssätt för att nå ut till fler invånare, på fler arenor och genom nya format. Vi har identifierat ett behov av en mer sammanhållen och klientcentrerad organisation som kan erbjuda rätt stöd på rätt plats.  VÄLKOMMEN TILL OSS! ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en engagerad enhetschef till vår familjehemsverksamhet och familjerättsverksamhet Inom familjehemsvården har vi påbörjat ett utvecklingsarbete för att säkerställa att vi på ett bra och kunskapsmedvetet sätt följer vården för de barn som är placerade. Centralt I vårt arbete är det tredelade föräldraskapet där alla tre delar, ursprungsföräldrar, familjehem och socialtjänsten behöver arbetas med för att vi ska få en familjehemsvård där alla kan känna sig delaktiga. Inför genomförandet av den nya socialtjänstlagen har vi också påbörjat arbetet med hur vi inom familjehemsvården kan arbeta mer tidigt och förebyggande. Du kommer att leda och utveckla dessa insatser i nära samarbete med andra enheter inom förvaltningen. Din huvudsakliga uppgift blir att säkerställa hög kvalitet, fokusera på klienternas behov och skapa förutsättningar för att ge människor möjlighet att leva självständiga liv. Rollen kräver ett gott ledarskap, systematiskt kvalitetsarbete och förmåga att driva förändringsarbete med fokus på digitalisering och innovativa arbetsmetoder.   Du kommer att leda och utveckla två team av barnsekreterare och familjehemssekreterare tillsammans med socialsekreterare med utökat ansvar. Du kommer också ansvara för förvaltningens familjerätt som består av tre medarbetare.    Dina arbetsuppgifter: • Leda och utveckla enheten med fokus på kvalitet, måluppfyllelse och klienternas behov. • Stödja och utveckla medarbetarna för att säkerställa god kvalitativ och rättssäker verksamhet • Driva förändringsarbete för att möta kraven i den nya socialtjänstlagen. • Implementera digitala lösningar och nya arbetssätt för att öka effektiviteten och förbättra servicen för våra klienter. • Säkerställa ett hållbart resursutnyttjande och aktivt bidra till att uppnå våra mål. • Samverka med andra aktörer inom vår förvaltning och andra verksamheter inom staden för att skapa en sammanhållen och klientcentrerad verksamhet som främjar klienternas självständighet. • Personal, arbetsmiljö och budgetansvar KVALIFIKATIONER Socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Djupgående kunskaper om lagstiftning och riktlinjer inom området. Mångårig och framgångsrik erfarenhet av ledarskap, med förmåga att skapa engagemang, motivation och leda verksamheten mot uppsatta mål samt säkerställa resultat. Erfarenhet av att leda i en politiskt styrd organisation, med förståelse för dess komplexitet och krav. Erfarenhet av budget-, personalansvar och arbete med ständiga förbättringar, inklusive att driva utvecklings- och förbättringsarbete. Förmåga att leda förändringsprocesser och driva processledning, med särskilt fokus på digitalisering och införande av nya arbetsmetoder. ÖVRIGT Intervjuer kan komma ske löpande under ansökningstiden Arbetsgivarinformation: landskrona.se/jobbailandskronastad Då din anställning rör arbete med barn och unga krävs att du uppvisar utdrag ur polisens misstanke och belastningsregister innan anställning. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.

Om jobbet hos Landskrona kommun

Sista ansökningsdag
16 februari
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej