Enhetschef till förebyggande verksamhet med korttidsenhet och dagverksamhet
Leksands kommun organiserar utifrån omställning till ny socialtjänst och nära vård. Vi satsar än mer på det förebyggande arbetet riktat mot målgruppen äldre och söker nu en enhetschef som vill bidra med att bygga, leda och utveckla det arbetet.
Höjdpunkter med jobbet:
• meningsfullt arbete med direkt positiv inverkan på personers livskvalitet
• möjlighet att bidra med innovativa och kreativa lösningar
• leda och inspirera ett engagerat team
Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef har du ansvar för att leda och utveckla verksamheten. Det inkluderar ledarskap, arbetsmiljö- och personalansvar, verksamhetsutveckling, och ett ekonomiskt ansvar samt en aktiv samverkan med andra aktörer. Vi arbetar med tidiga förebyggande insatser, ett viktigt arbeta för att förflytta det reaktiva arbetet till ett förebyggande arbete.
I allt det ovan inkluderas också kvalitetssäkring.
Idag består enheten av en korttidsenhet, dagverksamhet demens, aktivitetssamordnare och en anhörigkonsulent. Förebyggande arbete kräver samarbete med en mängd olika aktörer som biståndshandläggare, legitimerad personal, enhetschefer mot särskilt boende/hemtjänst samt även mot civilsamhället.
Ditt arbete är att leda omvårdnadspersonal samt leda arbete tätt ihop med legitimerad personal. Då du kommer ansvara för flera olika verksamheter krävs att du är flexibel. Du kommer rapportera till Avdelningschef Ordinärt boende. Tjänsten är tillsvidare, heltid.
Din profil
• Du har ett synligt ledarskap som präglas av öppenhet, närhet, mod och pålitlighet
• Du tar egna initiativ och ansvarar för att din verksamhet når era uppsatta mål
• Du är flexibel då din verksamhet innehåller flera olika verksamheter
• Samverkan och dialog är viktiga verktyg i ditt ledarskap
Vi står inför stora förändringar inom socialtjänsten och hälso- och sjukvården, det innefattar en omställning till långsiktig hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. Samtidigt finns alltmera hälso- och sjukvård i den kommunala primärvården. Du behöver ha ett genuint intresse av att hänga med i den nationella utvecklingen och ha förmågan att omsätta den i kommunens kontext. Vi behöver tänka nytt för att möta de behov som finns, för att säkerställa att våra medborgare får rätt stöd i rätt tid. Vi ser därför att du som enhetschef har förmåga att motivera och utveckla dina medarbetare och skapa en positiv och engagerande arbetsmiljö som är inspirerande och givande.
Du har en högskole- eller universitetsutbildning som är relevant för uppdraget. Erfarenhet av ledande befattning inom hälso- och sjukvård och/eller social omsorg är meriterande för tjänsten.
Om arbetsplatsen
Personalen i denna verksamhet har en hög kompetens och en vilja att utvecklas. På korttidsenheten och dagverksamheten arbetar man personcentrerat med ett rehabiliterande förhållningssätt. Samarbetet mellan legitimerad personal och omvårdnadspersonal ser vi som viktigt och är väl fungerande. En del av huvuduppdraget 2025 är att ansvara för att öppna upp mötesplatser i kommunen samt utveckla anhörigstödet.
Vi erbjuder dig
För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det finns det goda förutsättningar att också lyckas med vår gemensamma uppgift, som är:
Vi gör det vi ska genom att ta gemensamt ansvar för vårt demokratiska uppdrag, använda våra resurser klokt och alltid hålla fokus på dem vi är till för.
Vi gör det bra och är stolta över vårt arbete och de resultat vi når, och vi välkomnar engagerade och modiga medarbetare som vill utveckla och förbättra tillsammans med oss.
Vi gör det tillsammans genom att samarbeta och lära av varandra. Dialogen är viktig för oss, och vi hittar nya lösningar tillsammans med dem vi är till för, med tillit, omtanke och respekt.
Vi strävar efter ett hälsofrämjande arbetsklimat, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling. Kompetensutveckling är en självklarhet, och vi uppmuntrar våra medarbetare att vidareutvecklas genom kurser, utbildningar och nätverkande.
På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs
För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se
Din ansökan
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.
Legitimation för att verifiera din identitet behöver uppvisas vid en eventuell intervju. Det är standard i alla våra rekryteringsprocesser.
Sista ansökningsdatum är 241219.
Tillsättning sker efter överenskommelse.
Vi granskar CV:n löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt.
Följ oss också på sociala medier.
Välkommen med din ansökan!
Om jobbet hos Leksands kommun
Sista ansökningsdag
19 december
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej