Enhetschef till Stöd och omsorg - inriktning personlig assistans
Då en av våra enhetschefer går vidare till annat uppdrag inom förvaltningen söker vi dig som vill vara med och fortsätta utveckla och driva vår sektion framåt. Som enhetschef inom personlig assistans får du vara med och skapa arbetsglädje och göra skillnad på riktigt. Det närmsta teamet består av sektionschef, nio enhetschefer samt tre administrativa assistenter med olika inriktningar som ger stöd till chef. Enhetscheferna och de administrativa assistenterna sitter i gemensamma lokaler vilket ger goda förutsättningar till samarbete och kollegialt lärande.
Är du en driven och engagerad ledare som har ett stort intresse för att utveckla och stötta människor?
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef har du verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar där utvecklings- och förbättringsarbete ingår som en naturlig del i ditt ledaruppdrag. Genom ditt arbete skapar du förutsättningar för dina medarbetare att bidra till att våra medborgare kan leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Då den personliga assistansen utgår från individens behov kan den skilja sig åt mycket i praktiken, målsättningen är att erbjuda den enskilde en meningsfull vardag samt att ge möjlighet till självbestämmande, integritet och privatliv.
Tillsammans med övriga chefskollegor arbetar du för goda relationer och ett positivt samarbetsklimat och där ni har en viktig roll i att engagera och motivera våra medarbetare i att fortsatt delta i sektionens pågående utvecklingsarbete. Du leder och fördelar arbetet, driver verksamhetsutvecklande projekt, genomför kontinuerligt medarbetar- och lönesamtal samt eftersträvar att använda tillgängliga resurser på ett effektivt sätt.
OM ARBETSPLATSEN
Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar med människor genom livets alla delar och skapar bättre förutsättningar för människors livskvalité. Förvaltningen består av hemtjänst, särskilt boende, stöd och omsorg, myndighetsarbete för äldre och funktionsnedsatta, bemanning, samt kommunal hälso- och sjukvård. Som en del av förvaltningen får du vara med och göra Tranås bättre för våra kommuninvånare genom att ge stöd i deras vardag. Inom de närmsta åren är fokusområden inom förvaltningen att möta utmaningen med kompetensförsörjning, förändring av arbetssätt samt att utveckla intern och extern samverkan. Vi är en del av yrkesresan som är en nationell satsning för att höja kompetensen inom funktionshinderomsorgen.
Sektionen stöd och omsorg ansvarar för de verksamheter i kommunen som riktar sig till individer med olika former av fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. Vi bedriver boenden, boendestöd, daglig verksamhet, personlig assistans, ledsagning m.m. Sektionens arbete karaktäriseras av ett stort engagemang med följsamhet till uppdraget för de individer som vi dagligen möter i våra verksamheter och har idag omkring 200 kunniga och drivna medarbetare.
VEM SÖKER VI?
Vi söker nu dig som har erfarenhet av ledarrollen som till exempel chef, samordnare, arbetsledare eller projektledare. Du har en akademisk utbildning inom område som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som motsvarar arbetsgivarens krav. Tjänsten innebär kontinuerlig samverkan med medarbetare och kollegor inom sektionen, andra chefer inom kommunens förvaltningar samt med externa parter kopplade till verksamheten, vilket kräver god dialog och kommunikativ förmåga. Vi ser positivt på om du har erfarenhet och kunskap kring insatser styrda av LSS och Socialtjänstlagen.
För att trivas i rollen tror vi att du är:
- En ledare: Du leder, motiverar och skapar goda förutsättningar för våra medarbetare att lyckas i sitt uppdrag. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra.
- Kreativ: Du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till goda resultat.
- Självgående och initiativtagande: Du tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare utifrån riktlinjer och rutiner inom verksamheten. Du tar initiativ och visar ett driv genom att sätta igång aktiviteter som skapar mervärde för verksamheten. Du vågar testa nya arbetssätt för att möta de utmaningar som finns.
- Relationsskapande: Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang och skapar kontakter och underhåller relationer.
- Strukturerad och kvalitetsmedveten: Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Lägger stor vikt vid att följa de lagar och rutiner som finns att förhålla sig till.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
LÖN OCH FÖRMÅNER
I Tranås kommun tillämpar vi individuell lönesättning.
Tranås kommun arbetar ständigt för att öka våra medarbetares välbefinnande. Läs mer om våra förmåner HÄR.
ANSÖKAN
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Varmt välkommen med din ansökan!