Hallsbergs kommun logotyp

Familjehems- och familjerättssekreterare

I Hallsbergs kommun är alla välkomna, oavsett vem man är, var man kommer från och vart man är på väg. Hallsberg har bra kommunikationer, naturnära boende, bra förskola och grundskola samt gymnasium. Hallsberg befinner sig i ett expansivt läge med nyproduktion av bostäder samt etablering av nya företag. I kommunen bor ca 16 000 invånare. Vi söker en familjehems- och familjerättssekreterare med erfarenhet och god kompetens av att arbeta med familjehemsvård samt familjerätt. I ditt arbete som familjehemssekreterare ingår du i ett team av utredande och uppföljande socialsekreterare. Du har ett nära samarbete med socialsekreterare och barnets socialsekreterare. Tillsammans arbetar vi för att familjehemsplacerade barnen ska få likvärdiga möjligheter som andra barn. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem, kontaktfamiljer och andra resurspersoner. Det innebär att åka på hembesök, gör intervjuer samt stötta familjehem i deras uppdrag. Målet är att våra familjehem ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd på olika nivåer utifrån vad barnet och familjen behöver. Vi har också en kompetent öppenvård som är ett komplement till dig i ditt handledningsuppdrag till familjehem. I tjänsten ingår också rekrytering, upprättande av avtal, arvodering samt dokumentation. Fördelaktigt om du har vana att arbeta i verksamhetssystemet Lifecare. Som familjerättssekreterare kommer du att arbeta med vårdnad, boende samt umgängesutredningar. Du kommer att hantera faderskapsärenden, adoption, samarbetssamtal och snabbupplysningar till tingsrätten. Familjerätten erbjuder även råd och stöd till de i kommunen som behöver hjälp med familjerättsliga frågor. Kvalifikationer Du har socionomexamen, är professionell i din yrkesroll och har ett bra bemötande samt en god samarbetsförmåga. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig i både skrift och tal. I den här tjänsten måste du vara flexibel i ditt arbetssätt och kunna arbeta såväl självständigt som i team. På Barn och familjeenheten finns ca 20 medarbetare uppdelade på två grupper som leds av gruppledare som kan ge ett nära stöd i arbetet. Här råder god stämning och är en välfungerande organisation. Vi är i ett inledningsskede i att implementera Signs of Safety på vår enhet. Vi vill i vårt arbete främja samarbete, arbeta med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom organisationen och mot våra samverkanspartners och medborgare. Arbetsgivaren tar stor hänsyn till personlig lämplighet. Vi erbjuder dig möjlighet att då omständigheterna kräver arbeta hemifrån, utvecklas i ditt arbete, handledning, fortbildning och friskvård. B-körkort är ett krav. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig Hallsbergs kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. Inom Hallsbergs kommun erbjuder vi friskvårdsbidrag till våra medarbetare samt möjlighet till förmånscykel. Det finns därtill möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot fler semesterdagar. Vi erbjuder individuell och konkurrenskraftig lön samt goda möjligheter till bra löneutveckling enligt uppsatta lönekriterier.   Varmt välkommen med din ansökan! Vid erbjudande om anställning inom Social- och arbetsmarknadsförvaltningen ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Du beställer själv ett utdrag från polisens hemsida, "Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret". Vi undanber oss alla kontakter av annonserings- eller rekryteringsföretag i samband med denna annons. Fackliga företrädare nås via kommunens kontaktcenter Hallsbergs kommun, 0582-685000

Om jobbet hos Hallsbergs kommun

Sista ansökningsdag
15 december
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja