Familjehemssekreterare till Uppdragstagarenheten
Vi behöver anställa Sveriges bästa familjehemssekreterare! På Barn och Ungdom får du ett meningsfullt och utmanande arbete. Vi utför arbetsuppgifter som gör skillnad för våra barn och unga – hos oss är det på riktigt.
En dag på jobbet
Jourhemsgruppen tillhör Uppdragstagarenheten. I jourhemsgruppens uppdrag ingår rekrytering av jour, kontaktperson, kontakt- och familjehem, stöd och handledning till våra uppdragstagare. I teamet arbetar en gruppledare, åtta familjehemssekreterare samt en administratör. Vi söker nu en familjehemssekreterare på ett föräldravikariat som i första hand jobbar med inriktning mot kontaktverksamheten.
Jourhemsgruppen har de senare åren utvecklat verksamheten och skapat en organisation som ska ge förutsättningar för bra arbetsmiljö och god kvalitet i utredning och stöd till uppdragstagare. Vi erbjuder ett intressant och utmanande arbete med goda möjligheter för dig att växa. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en arbetsgrupp med god stämning och ett väl fungerande samarbete. Vi arbetar med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom och utom enheten och gentemot våra uppdragstagare.
Dina arbetsuppgifter
Familjehemssekreterarna ansvarar för att rekrytera och utreda jourhem, familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Vidare ansvarar jourhemsgruppen för att stödja och handleda uppdragstagare såsom jourhem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Målgruppen är barn och ungdomar 0-20 år som är placerade i jourhem/ familjehem eller har insatser i form av kontaktfamilj/ kontaktperson. Arbetet sker i nära samverkan med socialsekreteraren.
När jourhemsgruppen utreder uppdragstagare använder de sig av metoden "En varaktig relation". Barn och ungdom använder datasystemet Combine samt arbetar med metoden Signs of Safety.
Vem är du?
Hos oss representerar du Socialtjänstens Barn och Ungdom gentemot uppdragstagare, klienter, medborgare och samverkansparter, du besitter därför en bred kunskap om Socialtjänstens myndighetsutövning och insatser och kan göra självständiga bedömningar i ärenden. Du är flexibel och kan arbeta med ett högt tempo. Kvällsarbete kan förekomma.
Krav:
- Socionomexamen
- B-körkort
- Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- Erfarenhet av myndighetsutövning
Meriterande:
- Erfarenhet av arbete inom familjehemsvård och rekrytering av jour, kontakt- och familjehem
- Erfarenhet av att arbeta i Combine
Personliga egenskaper:
- Har ett stort engagemang för socialt arbete
- Du besitter goda sociala förmågor och kan samverka internt och externt
- Du hanterar stress och kan bibehålla lugn även i stressfyllda situationer
- Du har ett gott bemötande och ger en god service till klienter, kollegor och samverkansparter
- Du har god samarbetsförmåga
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
- Vi erbjuder dig en gedigen introduktion inom Barn och ungdom
- Vi erbjuder kompetensutveckling, extern handledning och stöd samt interna utbildningar som till exempel. BBIC
- Du kommer under ditt första år hos oss erbjudas utbildning i Signs Of Safety
- Vi erbjuder generöst friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år
- Vi arbetar efter årsarbetstid vilket innebär att du har möjligheter att lägga upp dina arbetstider flexibelt
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.