Handläggare inom bostadsanpassning
Har du mod att gå före och skapa ett Vallentuna där människor och idéer växer? Vi söker en handläggare för bostadsanpassning, är du vår nästa kollega?
Vallentuna kommun har mod att gå före. Vår ambition är att ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar, smarta arbetssätt och en effektiv organisation. Som medarbetare har du en viktig roll i utvecklingsarbetet. Kommunen som arbetsplats präglas av ett samförstånd mellan politik och verksamhet, där det gemensamma intresset och ansvaret för Vallentunas bästa lyser igenom. Bemötande, tillgänglighet och kundens fokus är viktigt i vårt arbete för goda resultat och ökad kvalitet.
Engagemang, samarbete och allas lika värde ska genomsyra vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar.
Om verksamheten:
Den här tjänsten är placerad på bygglovavdelningen i kommunens samhällsbyggnadsförvaltning. Avdelningen har ansvar för och hanterar kommunens bygglov och hantering av ansökningar om bostadsanpassning. Bostadsanpassningsbidrag är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva ett självständigt liv. Verksamheten är lagstyrd och vi arbetar främst utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Avdelningen ligger i framkant vad gäller service och arbetar ständigt för att utveckla rutiner och arbetssätt tillsammans med avdelningens utvecklingsledare.
Arbetsuppgifter:
Som handläggare inom bostadsanpassning kommer du att utreda inkommande ansökningar om bostadsanpassningsbidrag. Du arbetar självständigt i rollen med stöd från avdelningschefen. Du kommer i din proffession bedöma om det är möjligt att bevilja bidrag för bostadsanpassning utifrån gällande lagstiftning och medicinskt behov. Detta innebär att du behöver utreda om villkoren är uppfyllda, eventuella anpassningsåtgärder och kostnaden för dessa. Målgruppen spänner över alla åldrar. Arbetet är varierat och innebär såväl hembesök, offertgranskning som handläggning och utredning. I arbetet ingår att bistå med information, ge rådgivning, bedöma intyg, ge förslag till anpassningsåtgärder samt fatta beslut om åtgärder. Tjänsten innebär myndighetsutövning varför det är av vikt att du är bekväm med att fatta beslut. I rollen ingår det att vid behov kunna föredra ärende inför beslutande nämnd.
Kvalifikationer:
• Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för rollen (såsom exempelvis socionomutbildning eller utbildning för bygglovshandläggare/byggnadsinspektör).
• Erfarenhet från att arbeta administrativt
• Erfarenhet från kommunal verksamhet och beslutsfattande
• Datorvana
• Mycket goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift
• Erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande.
• B körkort
Personliga egenskaper:
• Du arbetar mot resultat, visar pålitlighet och tar ansvar för planering och uppföljning av ditt arbete.
• Du stärker relationer genom att du hjälper andra, samarbetar, följer regler och processer och delar information.
• Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar, lärande och kunskap på eget initiativ.
• Du är länken, ger service, visar lojalitet utåt och inåt och omvärldsbevakar.
• Gemensamma värderingar syns i ditt bemötande.
• Självständig och strukturerad
• Trygg och tydlig i din kommunikation
Information:
Som arbetsgivare vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och kulturell mångfald tillför. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och ett hållbart arbetsliv. För att ha så goda förutsättningar som möjligt i din medarbetarroll har Vallentuna kommun en medarbetarakademi där du kommer att få utbildning och verktyg.
Anställningen är tillsvidare på 75% med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning och kan om behov föreligger tillämpa provanställning.
Inför all nyanställning utför Vallentuna kommun bakgrundskontroll.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen använder vi verktyget ReachMee. Vi ber dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss enligt nedan. Intervjuer hålls fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 27 November.
För mer information kontakta:
Senad Glamocak
08- 587 851 61
senad.glamocak@vallentuna.se
Mer information och fackliga representanter hittar du på https://www.vallentuna.se/naringsliv-och-arbete/arbeta-hos-oss/lokala-fackliga-foretradare/
Om jobbet hos Vallentuna kommun
Sista ansökningsdag
27 november
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Deltid
Kräver körkort:
Nej