IT-samordnare till Socialförvaltningen
IT-samordnare – en länk mellan IT och socialtjänsten.
Vi söker en engagerad IT-samordnare som vill vara med och utveckla våra digitala arbetssätt inom socialtjänsten. Hos oss ingår du i ett team där ni tillsammans säkerställer att våra system fungerar effektivt för att stödja verksamhetens viktiga arbete. Våra IT-samordnare har sina arbetsplatser tillsammans med Habo kommuns IT-enhet.
IT-samordnaren ingår i socialförvaltningens centrala ledningsfunktion. Vi är ett engagerat team bestående av 11 medarbetare med en hög grad professionalism och stora ambitioner att ge bästa möjliga service och omsorg till våra invånare. Vi tycker också det är viktigt att skapa trivsel och att ha roligt på jobbet för att nå bästa resultat. Tjänsten är direkt underställd förvaltningschefen.
Inom socialförvaltningen finns verksamheterna äldreomsorg, funktionshinderomsorg, hälso- och sjukvård, myndighetsutövning samt individ- och familjeomsorg.
Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då kan vi erbjuda dig ett ansvarsfullt arbete i en kommun med framåtanda.
ARBETSUPPGIFTER
Som IT-samordnare inom Socialförvaltningen har du ett nära samarbete med kommunens centrala IT-enhet.
Arbetet innebär att självständigt planera och genomföra arbetsuppgifterna i samverkan med chefer och medarbetare och att utgöra ett stöd för verksamheterna utifrån deras behov. Tjänsten kräver god förmåga till samarbete och ansvarstagande samt kunskap i systemförvaltning.
Arbetsuppgifterna består bland annat av:
• Nära samarbete med IT-enhet, identifiera behov i verksamhet till tekniska lösningar.
• Systemförvaltning av socialförvaltningens verksamhetssystem (där Pulsen Combine är det största).
• Kontaktperson mellan verksamhet och systemleverantörer för att säkerställa systemens funktionalitet.
• Stötta medarbetare i användning av våra verksamhetssystem.
• Hantering av kontakter/behörigheter mm för externa system som verksamheten använder.
• Att initiera, utveckla och införa system och digitala välfärdstjänster.
• Delta i projekt för att förbättra och effektivisera digitala arbetsprocesser
• Omvärldsbevakning inom området.
• Risk- och sårbarhetsanalyser.
• Kvalitetssäkring och uttag av statistik för uppföljningar, offentlig statistik etc.
• Utbildning och support till förvaltningens medarbetare.
Tjänsten innebär många personliga kontakter och medger i viss mån hemarbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en utbildning på högskolenivå inom IT/digitalisering eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Tidigare erfarenheter av systemförvaltning, verksamhetsutveckling/projektledning samt kunskap om upphandling är meriterande. För att lyckas i rollen som IT-samordnare är det önskvärt att du har ett genuint intresse för teknik och en god förståelse för IT-lösningar. Du behöver inte vara teknisk expert, men bör ha kunskap om digitala lösningar. Du behöver ha en god förmåga att presentera komplex information på ett pedagogiskt sätt, samt planera och driva socialförvaltningens utveckling framåt med en hög kvalitet. Körkort är ett krav. Vi ser gärna att du har erfarenhet/kunskap om socialtjänstens verksamheter. Meriterande är erfarenhet och kunskap om beslutsstöd.
Vi lägger stor vikt vid personlig kompetens i form av
• självständighet
• flexibilitet
• samarbetsförmåga och att skapa goda relationer
• vana att uttrycka sig i tal och skrift
• att strukturera arbetet
• förmåga att undervisa och instruera
Urval och intervjuer kommer ske löpande och rekryteringen kan komma att avslutas före sista ansökningsdag, så skicka in din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar.
I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, HR-enheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan.
Ansökningshandlingar returneras ej.
Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Om jobbet hos Habo kommun
Sista ansökningsdag
24 februari
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej
Habo kommun är plats där det är trivsamt att bo. Trots allt hamnar Habo som den tredje bästa kommunen att bo i när det kommer till arbetsmarknad, trygghet och hälsa. Vill du bo nära Vättern och i Jönköpings län är Habo ett passande alternativ. Habo kommun har runt 12 500 invånare. Centralort är tätorten Habo med strax under 9 000 invånare. Vill du bo mer lantligt och gemytligt finns det tre tätorter som inte når upp till 500 invånare. Det är Furusjö, Fagerhult och Rödån som alla har sin egen charm. Bo och flytta till Habo kommun Vill du bo centralt i Habo centralort finns det möjlighet att både [...]