Kommunarkivarie till kansliavdelningen i Värmdö kommun
Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag
Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning.
Beskrivning
Kansliavdelningen ligger under kontoret för styrning och stöd som ansvarar för centrala styr- och stödprocesser samt säkerställer samordning inom hela kommunförvaltningen.
Avdelningen består av en nämnd- och registraturenhet, en utredningsenhet och en stab. Kommunarkivarien kommer att vara placerad på nämnd- och registraturenheten tillsammans med enhetschef, nämndsekreterare, arkivarie och registratorer.
För att kommunen ska kunna säkerställa en god informationsförvaltning behöver vi förstärka verksamheten med en kommunarkivarie. Som kommunarkivarie i Värmdö kommun leder du det kommunövergripande arbetet med att förvalta, bevara, tillgängliggöra och vårda arkivhandlingar. Du arbetar med historien, samtiden och framtiden, både digitalt och pappersbaserat.
Arbetsbeskrivning
Som kommunarkivarie arbetar du både strategiskt och operativt. Du leder och utvecklar kommunens processer gällande arkiv- och informationshantering. I arbetet med arkivet ingår bl.a. att bedriva tillsyn, ta fram och revidera styrdokument, genomföra gallringsutredningar, besvara förfrågningar och göra sekretessprövningar. I uppdraget ingår också att vara ett stöd för verksamheterna och internt utbilda och sprida kunskap om arkiv- och informationshantering.
Kommunen genomgår ett förändringsarbete gällande vår hantering av information. I det arbetet ingår att upprätta en modern organisation för informationsförvaltning. Vi är i en utvecklingsfas vad gäller vårt system för e-arkivering och ett arbete pågår med att uppdatera informationshanteringsplanerna och genomföra gallringsutredningar. Du kommer att leda både det strategiska och operativa arbetet tillsammans med kollegorna vid nämnd- och registraturenheten.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som kommunarkivarie ska du ha en akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande. Du har goda kunskaper om de regler som styr hanteringen av arkiv- och informationshanteringen inom offentlig verksamhet, så som offentlighets- och sekretesslag, arkivlag, dataskyddsförordning m.m.
Personliga egenskaper
Som person är du självgående, noggrann, problemlösande och ödmjuk. Eftersom arbetet innebär både externa och interna kontakter är det viktigt att du är kommunikativ, serviceinriktad och har lätt att ta kontakt med nya människor. Du ska ha förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt och prioritera vid behov samt hålla dig lugn och stabil vid pressade situationer.
Vi lägger stor vikt vid sociala kompetenser och personlig lämplighet.
Denna tjänst är placering i säkerhetsklass. Det innebär att en säkerhetsprövning kommer att genomföras inför anställning i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Värmdö kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktperson nedan.
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Om jobbet hos Värmdö kommun
Sista ansökningsdag
12 januari
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej