Kommunsekreterare
I Åtvidabergs kommun arbetar du i en organisation som präglas av framåtanda. Varje medarbetare bidrar med sin unika kompetens, och vi värdesätter samarbete och lärande inom organisationen. Här finns det möjlighet att utvecklas och växa i din yrkesroll.
Läs gärna mer om hur det är att arbeta på Åtvidabergs kommun:
https://atvidaberg.se/jobba-hos-oss
Välkommen till en arbetsplats där vi inte bara vågar tänka nytt – vi uppmuntrar det! I Åtvidabergs kommun jobbar vi med mod, helhetssyn och långsiktighet i allt vi gör.
Dina arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare ingår du i kommunledningsförvaltningens kanslienhet som ansvarar för kommunens övergripande administration och de politiska processerna. Enheten ansvarar även för kommunens trygghet- och beredskapsarbete samt samarbetar tätt med övriga enheter inom förvaltningen.
Som kommunsekreterare ansvarar du för att samordna och administrera ärendeprocesserna till kommunens politiska organ, såsom kommunfullmäktige, kommunstyrelse och nämnder. Du säkerställer kvaliteten på beslutsunderlag, ger råd och utbildning till handläggare och chefer samt arbetar med systemförvaltning av ärendehanteringssystemet Evolution.
Du är en viktig del av kanslienheten och deltar aktivt i utveckling och digitalisering av kommunens administrativa rutiner och dokumenthanteringssystem. Arbetet är omväxlande och innebär nära samarbete med kollegor inom kommunen och externt.
Arbetsuppgifterna omfattar bland annat nämndadministration, ärendesamordning, diarieföring, systemadministration, hantering av allmänna handlingar, registratur och deltagande i krisledning. Du bidrar även till kommunens säkerhetsskyddsarbete och kan få uppdrag inom utredning och handläggning.
Du som söker
Vi söker dig som har en högskoleutbildning, gärna med inriktning mot statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller samhällsvetenskap. Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem och har god kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet, särskilt offentlighets- och sekretesslagen, kommunallagen och förvaltningslagen. Det är meriterande om du har erfarenhet av förvaltningsarbete inom offentlig sektor eller har arbetat i dokumenthanteringssystemet Evolution tidigare.
Som person tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och driver processer framåt. Vi ser att du är lugn, uppmärksam och engagerad i ditt bemötande och anstränger dig för att hitta lösningar och hjälpa andra. Du arbetar strukturerat, där du planerar och prioriterar arbetet effektivt samt håller uppsatta tidsramar.
Om rekryteringsprocessen
Varmt välkommen med din ansökan senast 7 januari. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och för att bli aktuell för tjänsten så behöver du genomgå en säkerhetsprövning.
I Åtvidabergs kommun eftersträvar vi jämställdhet varför vi gärna ser en personalsammansättning som även speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar sökande som bidrar till detta.
Vi sköter hela rekryteringsprocessen själva och önskar därför denna gång inte några ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Om jobbet hos Åtvidabergs kommun
Sista ansökningsdag
7 januari
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej