Nämndsekreterare
Vill du bidra till att stärka demokratin och skapa ordning och struktur i beslutande processer? Kansliavdelningen söker nu en nämndsekreterare som vill vara en nyckelspelare i socialnämndens och tekniska nämndens arbete.
Som nämndsekreterare blir du en ovärderlig resurs i allt från dokumenthantering och sammanställning av mötesprotokoll till juridisk rådgivning, och du får möjlighet att arbeta i en miljö där din kompetens gör skillnad. Har du kunskap inom förvaltningsrätt och erfarenhet av offentlig förvaltning? Ta chansen att bli en del av Vara kommuns kansliavdelning – en plats där ordning, service och rättssäkerhet står i fokus. Din roll
Rollen som nämndsekreterare handlar om att ge ett sakkunnigt och professionellt stöd till socialnämnden och tekniska nämnden, förvaltningsledning och handläggare i både allmänna ärenden och ärenden som rör nämndernas verksamhetsområden. Du kommer att ha ansvar för administration, innefattande bland annat post, registrering, utskick av kallelser, protokollföring, protokollsexpediering samt arkivhantering. I uppdraget ingår att bevaka ärenden som ska lyftas upp för beslut, i viss mån granska beslutsunderlagens kvalitet, klarspråk och rättssäkerhet samt att i samråd med ansvarig chef se till att beslutsunderlag till nämnden kompletteras i nödvändig mån. Dokumenthanteringsplaner och gemensam möteskalender ska också ajourhållas.
Under sammanträdena kommer du att protokollföra samt vara ett sammanträdesjuridiskt stöd till ordföranden så att beslut tas i enlighet med kommunallagens krav på sammanträdets genomförande.
I din roll ingår även att stötta förvaltningen i utveckling och förenkling av digital ärendehantering och nämndsprocess så långt det är möjligt.
Den största delen av arbetstiden kommer att läggas på sekreteraruppdraget för socialnämnden. Tekniska nämnden kommer att sköta en del av registratorsuppgifterna i egen regi, varför den delen av uppdraget upptar en mindre del av heltidstjänsten.
Din kunskap och erfarenhet
Vi söker dig med högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Arbetslivserfarenhet från liknande roll är meriterande. För att lyckas behöver du:
- Goda kunskaper inom förvaltnings- och kommunallag
- Erfarenhet av att arbeta med lagtexter och förmågan att analysera och sammanfatta dessa tydligt
- En lösningsorienterad, flexibel och strukturerad arbetsstil
- Mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper, då rollen kräver initiativförmåga och samarbetsvilja.
Din framtida arbetsplats
Kansliavdelningen består av 14 medarbetare och tillhör Vara kommuns förvaltning för utveckling och service. Avdelningen har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service åt allmänhet, förvaltningar och politik samt att säkerställa att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt.
Kansliavdelningen ansvarar bland annat för kommunens nämndadministration såsom registrering, ärendeberedning, sammanträdesrutiner, protokollföring och dokumenthantering. Till kansliavdelningen hör, förutom fyra nämndsekreterare, även kommunjurist, informationssäkerhetssamordnare, fem beredskapssamordnare, kommunarkivarie, arkivhandläggare och arkivarbetare.
Övrigt
Provanställning kan komma att tillämpas.
Hos oss i Vara kommun får du engagerade kollegor och chefer, utbildningar och utvecklingsmöjligheter men också förmån i form av friskvårdsbidrag.
Alla anställda är också medlemmar i vår Fritidsföreningen som bland annat ordnar motionsaktiviteter och andra fritids- och kulturverksamheter, du får bland annat rabatt på vissa evenemang på Vara konserthus.
I Vara kommun gör vi varandra bra och det är tillsammans med vår etiska kompass som vi når våra gemensamma mål!
Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss på Vara kommun? Gå in på http://www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Om du av något skäl inte kan ansöka digitalt (på grund av exempelvis skyddade personuppgifter), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling.
Om jobbet hos Vara kommun
Sista ansökningsdag
15 november
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja