Socialsekreterare ekonomiskt bistånd
Årjängs kommun är en stolt tillväxtkommun med framtidstro. Vi antar utmaningar med tillförsikt och mod tillsammans i samverkan. Här finns det utrymme för nya människor och nya idéer att slå rot. Vi som bor, lever, verkar och besöker Årjängs kommun brukar säga att det är nära till allt som betyder något.
ARBETSUPPGIFTER
Inom enheten för ekonomiskt bistånd består teamet av tre socialsekreterare. Ekonomiskt bistånd hör till Individ och familjeomsorgens vuxengrupp och övriga kollegor består av socialsekreterare på LSS, missbruk, socialpsykiatri, bistånd äldre, våld i nära relation. Verksamheten består även av myndigheten på barn och familj, öppenvårdsteamet och socialpsykiatrin.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd eller andra insatser enligt SoL för vuxna (t.ex. sociala kontrakt)
• Ge stöd och rådgivning till de som söker hjälp för att bli självförsörjande
• Arbeta nära våra medborgare och bygga förtroendefulla relationer
• Samarbeta med kollegor inom kommunen för att hitta bästa lösningar för individens behov
• Samverka med andra aktörer för att individen ska nå sitt mål
• Dokumentera och följa upp ärenden enligt gällande lagstiftning
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi ser det som meriterande med erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd.
För att trivas hos oss är du intresserad av att jobba med människor och du bemöter andra med respekt. Du är mål- och resultatorienterad, engagerad och strukturerad. Klientens framsteg mot egenförsörjning är viktig för dig likaså att göra rättssäkra bedömningar. Du visar ett intresse för ditt arbetsområde samt planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är ödmjuk inför ditt uppdrag med både de möjligheter och begränsningar som delegationen innebär.
Du motiveras av att tillsammans med klienten finna lösningar och du drivs av att vara delaktig i förändringsprocesser med både klient och samarbetspartners. Om du tycker att det är stimulerande att finna nya vägar till självförsörjning för våra klienter och samtidigt har ett strukturerat arbetssätt tror vi att rollen som socialsekreterare kan passa dig.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten.
ÖVRIGT
För att kunna utföra vissa arbetsuppgifter som innefattar känslig information kan medarbetare behöva logga in med sin personliga e-legitimation. E-legitimation är en elektronisk identitetshandling som kan jämföras med andra former av legitimation, såsom pass.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka in din ansökan redan idag. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen, så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Om jobbet hos Årjängs kommun
Sista ansökningsdag
7 april
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Nej