Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd
Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss!
Här i västra Värmland, bland vidsträckta sjöar och grönskande skogar, finns en stark glöd som sprider värme och lyser upp. Glöden är vår vision och ledstjärna.
I Arvika kommunkoncern jobbar idag cirka 2 700 kompetenta medarbetare. Välkommen du också!
Beskrivning
Vi söker nu dig som vill arbeta som socialsekreterare på Ekonomiskt bistånd.
Arvika kommuns Individ- och familjeomsorg består av vuxenenhet, enheten för ekonomiskt bistånd, barn- och familjeenhet, stöd- och behandlingsenhet, familjerätt, arbetsmarknads- och integrationsenhet och socialpsykiatri. IFO är en väl inarbetad organisation med erfaren personal, erfarna ledare och kännetecknas av vardagsnära ledarskap med en chef för vardera enhet samt en avdelningschef och en drivande utvecklingsledare. Kommunen erbjuder bland annat friskvårdspeng, förmånligt flexavtal samt olika aktiviteter inom ramen för vår motion- och idrottsförening ASKIM.
Hos oss på IFO (Individ- och familjeomsorg) finns ett stort engagemang, ett lösningsorienterat synsätt, öppenhet för att tänka nytt kombinerat med ett nära ledarskap. Du kommer att arbeta med kollegor som har både lång arbetserfarenhet och de som har arbetat kortare tid. Vi tillämpar mentorskap och du kommer få en utsedd mentor i samband med din anställning hos oss.
Enheten för ekonomiskt bistånd består av nio socialsekreterare, en dödsbohandläggare, en budget- och skuldhandläggare, samt en enhetschef.
Socialtjänsten ligger centralt i Arvika med närhet till centrum och tågstation med utsikt över
stadspark och Glafsfjorden.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd utreder du och bedömer rätten till försörjningsstöd/
ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning. Du utreder, beslutar och följer upp insatser enligt
delegation. Tillsammans med klienten försöker vi hitta lösningar som stärker hans eller hennes resurser och möjligheter att bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Samarbete internt och externt, med de för klienten viktiga personer och myndigheter, är viktiga delar i vårt arbete.
Kvalifikationer
Du har en socionomexamen och det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och arbete inom socialtjänst. Har du dessutom erfarenhet av verksamhetssystemet MagnaCura och/eller LifeCare är detta värdefullt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Tjänsterna är tillsvidaretjänster och beredskap ingår.
Körkort B för manuell växellåda krävs samt tillgång till egen bil i samband med beredskap.
Skicka in din ansökan redan idag eftersom intervjuer och urval kan komma att ske under annonseringstiden.
Ange i din ansökan vilken eller vilka av tjänsterna som du är intresserad av.
Varmt välkommen med din ansökan, vi ser fram emot att läsa den!
Övrigt
Arvika kommunkoncern samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.
Om jobbet hos Arvika kommun
Sista ansökningsdag
12 januari
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja