Ovanåkers kommun logotyp

Socialsekreterare till familjerätt/familjehem

Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp. Beskrivning Individ- och familjeomsorgen i Ovanåkers kommun söker nu en socialsekreterare till familjerätt/familjehem. Tjänsten är delad, då man arbetar i båda funktionerna tillsammans med en erfaren kollega inom respektive område. Huvuduppdraget inom den familjerättsliga funktionen är handläggning av ärenden i frågor om vårdnad, boende och umgänge samt faderskap. Samarbetssamtal genomförs idag av behandlarna i vårt familjeteam, men kan även förekomma som arbetsuppgift för dig som familjerättssekreterare. Huvuduppdraget i funktionen som familjehemssekreterare är att rekrytera, utreda och handleda familjehem. I tjänsten ingår även att tillsammans med chef och kolleger utveckla arbetssätt och handledning riktat mot andra uppdragstagare såsom kontaktpersoner och kontaktfamiljer. I rollen som familjehemssekreterare har du ett nära samarbete med barnets handläggare i ärenden där barnet är placerat i familjehem. Som socialsekreterare i Ovanåkers kommun går du en spännande och utvecklande tid till mötes i arbetet med omställningen till den nya socialtjänstlagen! Du ingår också som en viktig del i den större arbetsgruppen som utgörs av kolleger som jobbar med myndighetsutövning inom barn och unga-området samt även familjebehandlarna i vårt familjeteam. Du får möjlighet att arbeta i en liten organisation med gott arbetsklimat och korta beslutsvägar, där du arbetar nära dina kollegor, chefer och samarbetspartners.  I den lilla arbetsgruppen jobbar vi tillsammans och du involveras därför i ett större sammanhang än bara ditt specifika arbetsområde. Detta är både berikande, utvecklande och tryggt för dig som anställd. I vår organisation är även arbetsmiljöarbetet en central del där du som medarbetare fyller en viktig funktion. Arbetsuppgifter Handläggning i familjerättsliga ärenden om vårdnad, boende och umgänge och faderskap samt rekrytering, utredning och handledning av familjehem. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom och har minst ett års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst, företrädesvis inom områdena familjerätt och familjehem. Vidareutbildning inom handledning, systemteoretiskt arbetssätt eller psykosocialt behandlingsarbete är meriterande, då tjänsten innefattar handledning av familjehem. Andra meriterande vidareutbildningar är exempelvis Nya Kälvesten eller en annan jämförbar familjehemsutredningsmetod. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där tydlighet, strukturell - och analytisk förmåga,  flexibilitet och samarbetsförmåga är viktiga egenskaper. Då vi står inför en spännande tid med omställning till en ny socialtjänstlag behöver du också vara driven och intresserad av att bidra till att utveckla verksamheten.  Du behöver även ha goda kunskaper i att uttrycka dig både i tal och skrift. Villkor Körkort och datorvana erfordras. Du har möjlighet till handledning, personalstöd och friskvårdsbidrag. Rekrytering kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen.   Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter. Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan! Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro. Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Om jobbet hos Ovanåkers kommun

Sista ansökningsdag
18 januari
Anställningsform:
Vanlig anställning
Löneform:
Fast månads- vecko- eller timlön
Omfattning:
Heltid
Kräver körkort:
Ja